Místo školného opačný postup

Autor: Ing. Petr Hlávka <hlavka(at)stranaos.cz>, Téma: Petr Hlávka napsal, Zdroj: Rokycanské Listy, Vydáno dne: 20. 06. 2010

Koalicí ODS, TOP 09 a VV chystané "odložené školné" znamená redukovat problém školství jen na peníze - o ty jde samozřejmě také - ale řešení je třeba hledat i v rovině řízení již od středních škol.

Normativy, neboli peníze na žáka, nutily a stále nutí střední školy nahánět žáky do "lukrativních oborů", které sice přitáhnou žáky (a peníze s nimi), ale zároveň generují nezaměstnané, nebo uchazeče o studium humanitních věd, ekonomie, lékařství či práv, kterých je nadbytek.

Současně je nedostatek vyučených řemeslníků (například SPŠ strojnická v Plzni jako jediná v republice vyučuje obor strojní kovář s několika žáky ve třídě).

Řešení je třeba hledat v opačném postupu: regulovat otevírané obory na středních školách a hradit stipendium žákům v potřebných oborech (ať bude plátcem stát nebo podniky, které tak získají budoucí pracovníky - ty rozumné na to již přišly). Efekt by byl dvojí - přibylo by odborníků v učňovských profesích (ale i zájemců o studium technických VŠ) a současně by ustal tlak zájemců o univerzitní netechnické obory.

A školné? Když je nepotřebuje ani Finsko, jehož školství je pokládáno za jedno z nejlepších, nebude třeba ani u nás.